test banner

Wat houdt het retourrecht in bij webshops?

  • Geplaatst op
  • 0
Wat houdt het retourrecht in bij webshops?

Wat houdt de wet van verkoop op afstand en retourrecht precies in? In dit artikel bespreken we het retourrecht, retourtermijn, probeertermijn en waar je als consument recht op hebt bij het kopen van online artikelen via webshops.

Wat is retourrecht?

In een fysieke winkel kun je producten testen, aanraken en vasthouden. Je kan er soms zelfs ook demonstraties van te zien krijgen. Deze mogelijkheden heb je niet als je online aankopen doet. En daarom heb je als consument het recht op een retourtemijn en zichttermijn van 2 weken na het in ontvangst nemen van je bestelling. Dit recht staat beschreven in de wet van verkoop op afstand en retourrecht.

In dit artikel bespreken we de precieze voorwaarden en de rechten die je hebt bij de wet van het retourrecht. Wat houdt de wet precies in? En waar heb je recht op? 

Retourtermijn: wat houdt dat nu eigenlijk in?

De retourtermijn wil zeggen dat je wettelijk gezien minstens 14 dagen de tijd hebt om het product terug te sturen als het niet bevalt. Wanneer je een product hebt ontvangen en dit graag wilt terugsturen kan dat bij ons binnen 15 dagen. Je hoeft hiervoor geen specifieke reden op te geven, al kan wat feedback wel bijdragen tot een betere service naar onze klanten toe. Voor het terugsturen van het product dien je vaak wel over een retourformulier te beschikken. Bij ons wordt deze automatisch bij de levering al meegestuurd. Deze tref je in de doos.  

Conditie van het product

Het product dient in de originele verpakking en in een stevige kartonnen doos geretourneerd te worden. Dit betekent dat het product doorgaans niet uit de verpakking kan worden gehaald omdat het dan niet of nauwelijks meer te verkopen is door de webshop.

Bij onze kleding heb je de mogelijkheid deze te passen om te zien of je de juiste maat hebt gekocht. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je de kleding altijd terugsturen (retourkosten zijn wel voor de klant). Uiteraard kan het product niet in ontvangst worden genomen als deze beschadigd is. Denk hierbij aan gaten of vlekken in de kleding. 

In het algemeen is het dus aan te raden om de bestelling niet of heel zorgvuldig open te maken zodat je de eventueel te retourneren artikelen zorgvuldig kan terugsturen naar een webshop.  

Wat houdt een zichttermijn dan eigenlijk in?

Een zichttermijn is niet hetzelfde als een probeertermijn: het is dan ook de bedoeling dat je deze periode gebruikt om het artikel te bekijken en niet te gebruiken. In sommige gevallen (bijvoorbeeld oordopjes of onderbroeken) mag het product niet worden geopend en worden uitgeprobeerd in verband met het risico van geen goede hygiëne.

Wanneer de zichttermijn 15 dagen bedraagt, wil dat zeggen dat je 15 dagen de tijd hebt om het artikel te bekijken en eventueel te passen, zoals je dat ook in de winkel zou doen. Een blender mag beken worden, maar mag niet gebruikt worden. 

Hoe kun je gebruik maken van de zichttermijn?

Bij elke bestelling heb je als consument het recht tot inzicht en retour. Maar er zijn enkele voorwaarden verbonden aan het retour sturen van artikelen:

  • Enkel wanneer de bestelling ongeschonden en in de originele verpakking in een stevige kartonnen doos retour wordt gestuurd zal deze retourzending in behandeling worden genomen. Wanneer een of meerdere producten gebruikssporen of sporen van schade vertonen, kan het product geweigerd worden. In dat geval heeft een webshop het recht om deze schade in rekening te brengen en een bedrag gedeeltelijk of helemaal niet terug te storten.

  • Zodra je retourzending in ontvangst is genomen wordt er alles aan gedaan om deze zo snel mogelijk te verwerken. Let wel op dat de retourtermijn ingaat bij op het moment dat je een bestelling plaatst bij de webshop. Dit betekent dus dat je niet moet rekenen vanaf het moment dat je bestelling wordt geleverd, maar dus eerder. 

Overige tips

1. Wanneer je een pakketje retour zendt, is het geen overbodige luxe om een bewijs hiervan te vragen. Zo heb je in ieder geval een bewijsstuk om op terug te vallen mocht er iets fout gaan bij het retour zenden van je artikelen.

2. Let er ook op dat je het retourformulier zo volledig mogelijk invult: dat maakt de traceerbaarheid van je pakket en de afhandeling ervan eenvoudiger.

Heb je nog vragen over bovenstaand artikel? Plaats hieronder je reactie.



Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden